سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، بخشایشگر است و بخشش رادوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

بسم الله الرحمن الرحیم
پیش نوشت :
ایده ی محتوای نهمین ارسال این سراچه ، بعد از دیدن فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین  ، به ذهنم خطور کرد .
هر چند قبل تر ها در باره اش زیاد فکر کرده بودم . اما فرصتی نشده بود تا آن را مکتوب یا مدون کنم .
این جمله آخرم را یک بار دیگر که خواندم ، دیدم شبیه جملات آن نویسندگان قهار و صاحب نظران بی مثال است . که بعد از مدتی نظری از نظرات گهر بارشان را به جامعه بشریت هدیه می دهند .
اما این نگاشته ما از آن دسته نیست ! قبل تر ها بسیاری از فلاسفه و اهالی عقل بر آن حاشیه زده اند یا اصلا در آن صاحب مکتب اند . حال اما ما می خواهیم لختی بر ایده های بزرگان اسکی کنیم . تا  شاید از درگاه ما قسمتی از خلق خدا  ببینند و بخوانند ....

ارزش ... ارزش مند ... خوب ... عالی ... محبوب و.... این ها کلماتی هستند که روزانه در توصیف پدیده های مختلف می شنویم شان . ما در نظر ابتدایی به هر آنچه راضی مان کند و در دل از وقوع ( یا وجود ) آن خرسند باشیم ، می گوییم «خوب» . همین لفظ «خوب» هنگامی که در علم فلسفه بحث می شود از آن با عنوان « ارزش » یاد می کنند .
کلمه « ارزش » در موارد مختلف و معانی مختلف بکار می رود . اما وجه مشترک همه این معانی عناصر « مقایسه » ، « سنجش » و « مطلوبیت » است .  تفاوت این معانی ، صرفا در قیود خاصی است که به آن ها زده می شود . مثلا ارزش هنری ، ارزش معنوی ، ارزش مادی و ...
یکی از مباحث مهم در میدان مباحثات فلسفی ، بحث در باره نسبت ارزش و واقعیت است . لازم است سه اندیشه متفاوت در این باره را متذکر شوم :
1-    عینیت ارزش و واقعیت : همه آنچه ما آن را ارزش می خوانیم ، مثال خارجی دارد و به یک امر یا موجود یا ... خارجی مربوط می شود . حتی بر خی معتقد اند که ارزش های اخلاقی مانند «خوبی» ، «بدی» و ... هم ما بازای خارجی دارند .
2-    جدایی ارزش ها از واقعیات : ارزش به طور مطلق از واقعیت جداست . ارزش ها به طور کلی بر می گردند  به سلایق و احساسات افراد و شاید از دید یک نفر ، امری ، ارزش ، و از دید دیگری ، همان امر ، ضد ارزش باشد . نتیجه آن که همه ارزش ها و ضد ارزش ها بسته به قرار داد های اجتماعی ، یا حتی فردی اند .
3-    ارزش ها مفاهیمی فلسفی اند : ارزش ها هرچند ما بازای خارجی ندارند ، دارای منشاء خارجی اند .
ارزش های فلسفی از تلائم و تناسب میان دو امر خارجی و واقعی ، به دست می آیند . مانند عمل اختیاری انسان و کمال حقیقی او . اعمال اختیاری انسان همه در کمال حقیقی او موثر اند . برخی انسان را به کمال حقیقی ، نزدیک و برخی دور می کنند .
 این اندیشه به نوعی است ، که حتی عده ای از زیبایی شناسان هم ارزش های زیبایی شناختی را از نوع فلسفی می دانند . یعنی این که زیبا بودن یا زشت بودن یم اثر هنری نه فقط تابع سلیقه افراد ، که متناسب با واقعیت و ماهیت آن اثر هنری است . البته نه عین آن اثر .
 امری که پذیرفتن آن در نگاه اول اندکی دشوار است .
البته برخی می گویند ، «خب حالا این همه را گفتید ، چرا یک چیزی این جا ارزش است و در عین حال ، مثلا در آمریکا ضد ارزش ؟ آیا این ناشی از اختلاف سلایق نیست ؟ و آیا با این وجود نظر شما ( همان نگاه سوم به مساله ارزش ) باز هم صحیح است ؟ »
این دسته از افراد باید بدانند که این اختلاف نظرات ممکن است ناشی از تفاوت ( یا کاستی )  در باور های ناظر به واقع یا در تشخیص مصادیق باشد . مثلا همه به بد و ضد ارزش بودن ظلم واقفیم ، اما این که اتفاق مورد بحث ظلم است یا نیست شاید محل اختلاف باشد . وجود اختلاف در ارزش ها را وقتی می توان ناشی از جدایی ارزش از واقعیت دانست ، که اثبات شود ، اگر همه مردم دنیا تعلیم داده شود و یک نوع تفکر کنند ( حالا هر نوعی  - که البته تفکر و اندیشه اسلامی بهترین و قوی ترین اندیشه ها است - ) آیا باز هم این اختلاف در ارزش ها وجود دارد ؟


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط روح الله 90/7/29:: 2:31 صبح     |     () نظر

درباره

روح الله
بسم الله الرحمن الرحیم نوشتن نه کار ساده ای است که هر کسی بتواند دست به آن بزند و نه از عهده هر کسی بر می آید . یعنی اگر کار ساده ای هم باشد ، ( که نیست ) هر کسی نمی تواند بنویسد... راستش را بخواهید خود به این امر واقفم که نه توان و سواد لازم را دارم برای آنچه قرار است در این قرارگاه مجازی نگاشته شود و نه داعیه آن را. فقط احساس وظیفه ای حس کردم ، که دیگر نمی توان نشست و دست بر دست گذاشت که ... نام این قرارگاه مجازی ِ دلنوشته هایم را رواسی گذاشتم از آن رو که آنچه می نویسم در باره و برای آن هایی است که واقعا جزء رواسی هستند ( رواسی یعنی کوه های استوار ) . و می فرماید :« المومن کالجبل الراسخ » ... بگذریم ... تاسیس ساعت 00:35 بامداد روز دوم رمضان المبارک مصادف با 12 مرداد ماه التماس دعا
صفحه‌های دیگر
منتظر به روز شدنشان هستم ...
لحظه های آبی
► o▌ استان قدس ▌ o ◄
أنّ الارض یرثها عبادی الصالحون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
کانون فرهنگی شهدای شهریار
****شهرستان بجنورد****
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
خاطرات دکتر بالتازار
بوی سیب
یادداشتهای فانوس
حرم الشهدا
برادران شهید هاشمی
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
جبهه فرهنگی امام روح الله مازندران محمودآباد
گروه اینترنتی جرقه داتکو
کوچه باغ شاه تور
هر چی تو دوست داری
این نجوای شبانه من است
لــعل سـلـسـبیــل
ستاره سهیل
*ایستگـــــــــــــــــــــــــــاه انـــــــــــــــــــــرژی*
تنها معبود من
دلگویه های دو خادم
شیطونک
گمنام
آزاد اندیشان
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
تبریک می گوییم شما به ساحل رسیدید!!!!!
............دوستی با خدا ................
* امام مبین *
دکتر علی حاجی ستوده
fazestan
عاشقانه
بچه مثبت
دلداده هو...
داستان های زیبا +مطالب عاشقانه
مستانه
سر لوحه های موج چهارم
نوستالژی ( کا به توان دو )
ساقی
دختر مسلمان
بچه آدم
انسانیته
حرم
یا زهرا ( سلام الله علیها)
روژمان
سامع سوم
لبیک با امام
تو را من چشم در راه ام ...
نقاش فقیر
منتظری در طوفان
آشپزی آسان
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها